Викладання (7-9 класи)


7 клас
сього 52 години, 1,5 год на тиждень, із них 5 год — резервних)

№ з/п
Дата проведення
Зміст навчального матеріалу
Примітка
Вступ (3 години)
1.

Хімія — природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому світі.
Короткі відомості з історії хімії.
Навчальні  проекти:
1. Хімічні речовини навколо нас.
2. Історичне значення вогню.
2.

Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з обладнанням кабінету хімії та лабораторним посудом. Первинний інструктаж з БЖД.
Демонстрації:
1. Взаємодія харчової соди (натрій гідрогенкарбонату) з оцтом (водним розчином етанової кислоти).
2. Зміна забарвлення природних індикаторів у середовищі побутових хімікатів і харчових продуктів.
Лабораторний дослід  №    1. Дослідження будови полумя.
№ 2. Ознайомлення з маркуванням небезпечних речовин (на прикладі побутових хімікатів).

3.

Практична робота №1 . Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами. Будова полум’я.

Тема 1. Початкові хімічні поняття (21 година)
4.

Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. Молекули. Атоми. Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент у хімії.

5.

Фiзичні властивості речовин.
 Лабораторний дослід  №    3.   Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків.

6.

Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні). Способи розділення сумішей.

7.

Практична робота №2 . Розділення сумішей.

8.

Хімічні елементи, їхні назви і символи. Поширеність хімічних елементів у природі. Ознайомлення з Періодичною системою хімічних елементів.
Демонстрації:
3. Періодична система хімічних елементів.

9.

Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси хімічних елементів.

10.

Хімічні формули речовин. Прості та складні речовини.  Метали й неметали. Металічні та неметалічні елементи. Багатоманітність речовин.
 Лабораторний дослід  №    4.   Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин.
Демонстрації:
4. Зразки металів і неметалів.

11.

Контрольна робота.   

12.

Валентність хімічних елементів. Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів.

13.

Визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук.

14.

Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою.

15.

Розрахункові задачі: Обчислення відносної молекулярної маси речовини за її формулою.

16.

Масова частка елемента в складній речовині.

17.

Розрахункові задачі: Обчислення масової частки елемента в складній речовині.

18.

Розрахункові задачі: Обчислення маси елемента в складній речовині за його масовою часткою.

19.

Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Хімічні властивості речовин.
 Лабораторний дослід  №    5-9.   Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.
Навчальні проекти:
3. Хімічні явища у природі.
4. Хімічні явища в побуті.
5. Використання хімічних явищ у художній творчості й народних ремеслах.

5. Речовини і хімічні явища в літературних творах і народній творчості
Домашній експеримент:
1. Взаємодія харчової соди з соком квашеної капусти, лимонною кислотою, кефіром.
20.

Закон збереження маси речовини під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння. Демонстрації:
5.Дослід, що ілюструє закон збереження маси речовин (реальний або віртуальний)

21.

Практична робота №3 . Дослідження фізичних і хімічних явищна прикладі побутових хімікатів і харчових продуктів.

22.

Контрольна робота.

23.

Аналіз контрольної роботи.

Тема 2. Кисень (14 годин)
24.

Повітря, його склад.

25.

Оксиген. Поширеність Оксигену в природі. Кисень, склад його молекули, поширеність у природі. Фізичні властивості кисню.

26.

 Добування кисню в лабораторії (на прикладі гідроген пероксиду) та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Демонстрації:
6. Добування кисню з гідроген пероксиду.

27.

Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Поняття про каталізатор.
Демонстрації:
11. Добування кисню з гідроген пероксиду.

28.

 Способи збирання кисню. Доведення наявності кисню.
 Демонстрації:
7. Збирання кисню витісненням повітря та витісненням води.
8. Доведення наявності кисню.



8 клас

    ( 2 год. на тиждень, усього 70 год., із них 10 год. - резервний час )

№ з/п
Зміст навчального матеріалу
Кількість годин
Дата проведення
Примітка


1.
Повторення основних питань курсу хімії 7 класу.
Найважливіші поняття хімії. Прості й складні речовини (кисень, вода). Реакції розкладу, сполучення.
2 год.


2.
Найважливіші поняття хімії. Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою. Масова частка елемента в складній речовині.





3.
ТЕМА 1. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва
Короткі історичні відомості про спроби класифікації хімічних елементів.
Навчальні проекти: 1. Із історії відкриття періодичної системи.
2. Форми Періодичної системи хімічних елементів.
3. Хімічні елементи в літературних творах.
4. Цікаві історичні факти з відкриття і походження назв хімічних елементів
15 год.


4.
Поняття про лужні, інертні елементи, галогени.
Демонстрація 1. Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва (довга і коротка форми).



5.
Будова атома.  Склад атомних ядер (протони і нейтрони). Протонне число. Нуклонне число.
Демонстрація 2. Моделі атомів (віртуальні 3D).



6.
Сучасне формулювання періодичного закону Д.І.Менделєєва.



7.
Стан електронів у атомі. Електронні орбіталі. Енергетичні рівні та підрівні; їх заповнення електронами в атомах елементів №1-20.
Демонстрація 3. Форми електронних орбіталей (віртуальні 3D) .



8.
Електронні та графічні електронні формули атомів хімічних елементів №1-20.



9.
Електронні та графічні електронні формули атомів хімічних елементів №1-20. (проміжне оцінювання)



10.
Поняття про радіус атома.



11.
Періодична система хімічних елементів, її структура.



12.
Характеристика хiмічних елементів малих періодів за їх місцем у періодичній системі та будовою атома.



13.
Характеристика хiмічних елементів малих періодів за їх місцем у періодичній системі та будовою атома.



14.
Розвязування розрахункових задач.



15.
 Значення періодичного закону.



16.
Захист учнівських проектів.



17.
Узагальнюючий урок по темі: Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва (контрольна робота)




18.
ТЕМА 2. Хімічний звязок і будова речовини
 Природа хімічного звязку. Електронегативність атомів хімічних елементів.
8 год.


19.
Ковалентний зв’язок, його утворення. Полярний і неполярний ковалентний  зв’язок.



20.
Електронні формули молекул речовин.



21.
Йони. Йонний звязок, його утворення.



22.
Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали.
Демонстрація 4. Моделі кристалічних граток різних типів.
Навчальні проекти: 5. Використання кристалів у техніці.
6.Кристали: краса і користь.



23.
Залежність фізичних  властивостей речовин від типів кристалічних граток.
Лабораторний дослід № 1.Ознайомлення з фізичними властивостями речовин атомної, молекулярної та йонної будови.
Демонстрація 5. Зразки речовин атомної, молекулярної та йонної будови.
6. Фізичні властивості речовин із різними типами кристалічних граток.



24.
Практична робота №1. Дослідження фізичних властивостей речовин з різними типами кристалічних граток (наприклад, цукру, кухонної солі, графіту).



25.
Узагальнюючий урок по темі: Хімічний звязок і будова речовини. Захист учнівських проектів.



26.
Тема 3. Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами
Кількість речовини. Моль – одиниця кількості речовини. Стала Авогадро. Обчислення числа частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі,  об’ємі (розрахункові задачі).
Демонстрація 6. Зразки речовин кількістю речовини 1 моль (або однакової кількості речовини).
7 год.


27.
Молярна маса. Обчислення за хімічною формулою молярної маси даної кількості речовини і кількості речовини за відомою масою (розрахункові задачі).



28.
Закон Авогадро. Молярний об’єм газів. Обчислення  об’єму певної маси або кількості речовини відомого газу за нормальних умов (розрахункові задачі).



29.
Відносна густина газів. Обчислення з використанням відносної густини газів (розрахункові задачі).



30.
Контрольна робота за І семестр



31.
Аналіз контрольної роботи.Розвязування розрахункових задач.






  
9 клас
    ( 2 год. на тиждень, усього 70 год., із них 2 год. - резервний час )

№ з/п
Зміст навчального матеріалу
Кількість годин
Дата проведення
Примітка


1.
Повторення основних питань курсу хімії 7 класу.
Вступний інструктаж з ОБЖД в кабінеті хімії.            Склад і фізичні властивості основних класів неорганічних сполук.
2 год.


2.
Хімічні властивості основних класів неорганічних сполук, генетичний взаємозв’язок між ними.



3.
Хімічний зв’язок і будова речовини.




4.
Тема 1. Розчини
Поняття про дисперсні системи. Колоїдні та істинні розчини. Суспензії, емульсії, аерозолі.
Домашній експеримент: Приготування колоїдних розчинів (желле, кисіль тощо).
17 год.


5.
Будова молекули води, поняття про водневий зв’язок.
Розчинність речовин, її залежність від різних чинників. 
Навчальний проект «Виготовлення розчинів для надання домедичної допомоги».



6.
Насичені й ненасичені, концентровані й розведені розчини. Масова частка розчиненої речовини в розчині.



7.
Розчинення як фізико-хімічний процес.
Теплові явища, що супроводжують розчинення речовин.
Поняття про кристалогідрати.
Демонстрація 1. Теплові явища під час розчинення (розчинення амоній нітрату і безводногокальцій хлориду у воді).
Навчальний проект «Вирощування кристалів солей».



8.
Розв’язування задач за рівняннями реакцій з використанням розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини.



9.
Узагальнення знань. Розв’язання розрахункових задач.



10.
Електролітична дисоціація. Електроліти й неелектроліти.
Демонстрація 2. Дослідження речовин та їхніх водних розчинів на електричну провідність (кристалічний натрій хлорид, дистильована вода, розчин натрій хлориду, кристалічний цукор, розчин цукру, хлоридна кислота).
Навчальний проект «Електроліти в сучасних акумуляторах»



11.
Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах. Ступінь електролітичної дисоціації. Сильні й слабкі електроліти.



12.
Виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену.
Лабораторний дослід № 1. Виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену.



13.
Поняття про рН розчину (без математичних розрахунків). Значення рН для характеристики кислотного чи лужного середовища.
Лабораторний дослід № 2. Установлення приблизного значення рН води, кислих та лужних розчинів (NaOH, HCL) за допомогою універсального індикатора.

Навчальний проект «Дослідження природних об’єктів в якості кислотно-основних індикаторів».
Навчальний проект «Дослідження рН середовища мінеральних вод України».




14.
Лабораторний дослід № 3. Дослідження рН харчової та косметичної продукції.
Презентація навчальних проектів «Дослідження рН ґрунтів своєї місцевості», «Дослідження впливу кислотності й лужності ґрунтів на розвиток рослин», «Дослідження рН атмосферних опадів та їхнього впливу на різні матеріали в довкіллі».




15.
Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу. Йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій.
Демонстрація 3. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах.
Лабораторний дослід № 4. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються випаданням осаду.
№ 5. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються виділенням газу.
№ 6. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються утворенням води.




16.
Практична робота №1 «Реакції йонного обміну між електролітами у водних розчинах». 



17.
Якісні реакції на деякі йони. Застосування якісних реакцій.
№7. Виявлення хлорид-іонів у розчині.
№8. Виявлення сульфат-іонів у розчині.
№9. Виявлення карбонат-іонів у розчині.



18.
Практична робота №2 «Розв’язування експериментальних задач».



19.
Контрольна робота №1.



20.
Аналіз контрольної роботи. Робота над помилками.




21.
Тема 2.Хімічні реакції
Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакцій: реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.
 Демонстрація 4. Реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну, екзо- та ендотермічні реакції.

10 год.


22.
Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною формулою сполуки. Складання формули сполуки за відомими ступенями окиснення елементів.



23.
Окисно-відновні реакції. Процеси окиснення, відновлення, окисники, відновники.



24.
Складання рівнянь окисно-відновних реакцій.
Значення окисно-відновних процесів у житті людини, природі й техніці.



25.
Екзотермічні та ендотермічні реакції. Термохімічне рівняння



26.
Оборотні й необоротні реакції.



27.
Швидкість хімічної реакції, залежність швидкості реакції від різних чинників.
Лабораторний дослід № 10. Вплив концентрації і температури на швидкість реакції   цинку з хлоридною кислотою.
Демонстрація 5. Залежність швидкості реакції металів (цинк, магній, залізо) з хлоридною кислотоювід активності металу.



28.
Практична робота № 3 «Вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій».




29.
Захист навчальних проектів: «Ендотермічні реакції на службі людині».
«Екзотермічні реакції в життєдіяльності живих організмів».





30.
Контрольна робота №2



31.
Аналіз контрольної роботи. Робота над помилками.




























Немає коментарів:

Дописати коментар