7 клас
(Усього 52 години,
1,5 год на тиждень, із них 5 год — резервних)
№ з/п
|
Дата проведення
|
Зміст навчального матеріалу
|
Примітка
|
Вступ (3 години)
|
|||
1.
|
Хімія — природнича наука. Речовини та їх перетворення у
навколишньому світі.
Короткі відомості з історії хімії.
|
Навчальні проекти:
1. Хімічні речовини навколо нас.
2. Історичне значення вогню.
|
|
2.
|
Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті.
Ознайомлення з обладнанням кабінету хімії та лабораторним посудом. Первинний
інструктаж з БЖД.
Демонстрації:
1. Взаємодія харчової соди (натрій гідрогенкарбонату) з оцтом (водним розчином етанової кислоти).
2.
Зміна забарвлення природних індикаторів у середовищі побутових хімікатів і
харчових продуктів.
Лабораторний дослід № 1. Дослідження будови полум’я.
№ 2. Ознайомлення
з маркуванням небезпечних речовин (на прикладі побутових хімікатів).
|
||
3.
|
Практична робота №1 . Прийоми поводження з
лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами. Будова полум’я.
|
||
Тема 1. Початкові хімічні поняття (21 година)
|
|||
4.
|
Фізичні тіла. Матеріали.
Речовини. Молекули. Атоми. Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент
у хімії.
|
||
5.
|
Фiзичні властивості речовин.
Лабораторний дослід
№ 3.
Ознайомлення з фізичними властивостями
речовин. Опис спостережень.
Формулювання висновків.
|
||
6.
|
Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні).
Способи розділення сумішей.
|
||
7.
|
Практична робота №2 . Розділення сумішей.
|
||
8.
|
Хімічні елементи, їхні назви і символи. Поширеність
хімічних елементів у природі. Ознайомлення з Періодичною системою хімічних
елементів.
Демонстрації:
3. Періодична система хімічних елементів.
|
||
9.
|
Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси хімічних елементів.
|
||
10.
|
Хімічні формули речовин. Прості та складні речовини. Метали й неметали. Металічні та неметалічні
елементи. Багатоманітність речовин.
Лабораторний дослід
№ 4. Ознайомлення зі
зразками простих і складних речовин.
Демонстрації:
4. Зразки металів і неметалів.
|
||
11.
|
Контрольна робота.
|
||
12.
|
Валентність хімічних елементів. Складання формул бінарних
сполук за валентністю
елементів.
|
||
13.
|
Визначення валентності елементів за формулами бінарних
сполук.
|
||
14.
|
Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною
формулою.
|
||
15.
|
Розрахункові задачі: Обчислення відносної
молекулярної маси речовини за її формулою.
|
||
16.
|
Масова частка елемента в складній речовині.
|
||
17.
|
Розрахункові задачі: Обчислення масової частки
елемента в складній речовині.
|
||
18.
|
Розрахункові задачі: Обчислення маси елемента в
складній речовині за його масовою часткою.
|
||
19.
|
Фізичні та хімічні
явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Хімічні властивості
речовин.
Лабораторний
дослід № 5-9. Дослідження хімічних
реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення,
появою запаху, тепловим ефектом.
|
Навчальні проекти:
3.
Хімічні явища у природі.
4.
Хімічні явища в побуті.
5.
Використання хімічних явищ у художній творчості й народних ремеслах.
5. Речовини і хімічні явища в
літературних творах і народній творчості
Домашній
експеримент:
1. Взаємодія харчової соди з соком квашеної капусти, лимонною кислотою,
кефіром.
|
|
20.
|
Закон збереження маси речовини
під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння. Демонстрації:
5.Дослід,
що ілюструє закон збереження маси речовин (реальний або віртуальний)
|
||
21.
|
Практична робота №3 . Дослідження фізичних і
хімічних явищна прикладі побутових хімікатів і харчових продуктів.
|
||
22.
|
Контрольна робота.
|
||
23.
|
Аналіз контрольної роботи.
|
||
Тема 2. Кисень (14 годин)
|
|||
24.
|
Повітря, його склад.
|
||
25.
|
Оксиген. Поширеність Оксигену в природі. Кисень, склад його молекули,
поширеність у природі. Фізичні властивості кисню.
|
||
26.
|
Добування кисню в лабораторії (на
прикладі гідроген пероксиду) та промисловості. Реакція розкладу. Поняття
про каталізатор. Демонстрації:
6. Добування кисню з гідроген пероксиду. |
||
27.
|
Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття
про каталізатор. Поняття про каталізатор.
Демонстрації:
11. Добування кисню з гідроген пероксиду. |
||
28.
|
Способи збирання кисню. Доведення
наявності кисню.
Демонстрації:
7. Збирання кисню витісненням повітря та витісненням
води.
8. Доведення наявності кисню.
|
( 2 год. на тиждень, усього 70 год., із них 10 год. - резервний час )
№ з/п
|
Зміст навчального матеріалу
|
Кількість годин
|
Дата проведення
|
Примітка
|
1.
|
Повторення основних питань курсу хімії 7 класу.
Найважливіші поняття хімії. Прості й складні речовини (кисень, вода). Реакції розкладу, сполучення.
|
2 год.
| ||
2.
|
Найважливіші поняття хімії. Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою. Масова частка елемента в складній речовині.
| |||
3.
|
ТЕМА 1. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва
Короткі історичні відомості про спроби класифікації хімічних елементів.
Навчальні проекти: 1. Із історії відкриття періодичної системи.
2. Форми Періодичної системи хімічних елементів.
3. Хімічні елементи в літературних творах.
4. Цікаві історичні факти з відкриття і походження назв хімічних елементів
|
15 год.
| ||
4.
|
Поняття про лужні, інертні елементи, галогени.
Демонстрація 1. Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва (довга і коротка форми).
| |||
5.
|
Будова атома. Склад атомних ядер (протони і нейтрони). Протонне число. Нуклонне число.
Демонстрація 2. Моделі атомів (віртуальні 3D).
| |||
6.
|
Сучасне формулювання періодичного закону Д.І.Менделєєва.
| |||
7.
|
Стан електронів у атомі. Електронні орбіталі. Енергетичні рівні та підрівні; їх заповнення електронами в атомах елементів №1-20.
Демонстрація 3. Форми електронних орбіталей (віртуальні 3D) .
| |||
8.
|
Електронні та графічні електронні формули атомів хімічних елементів №1-20.
| |||
9.
|
Електронні та графічні електронні формули атомів хімічних елементів №1-20. (проміжне оцінювання)
| |||
10.
|
Поняття про радіус атома.
| |||
11.
|
Періодична система хімічних елементів, її структура.
| |||
12.
|
Характеристика хiмічних елементів малих періодів за їх місцем у періодичній системі та будовою атома.
| |||
13.
|
Характеристика хiмічних елементів малих періодів за їх місцем у періодичній системі та будовою атома.
| |||
14.
|
Розв’язування розрахункових задач.
| |||
15.
|
Значення періодичного закону.
| |||
16.
|
Захист учнівських проектів.
| |||
17.
|
Узагальнюючий урок по темі: Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва (контрольна робота)
| |||
18.
|
ТЕМА 2. Хімічний зв’язок і будова речовини
Природа хімічного зв’язку. Електронегативність атомів хімічних елементів.
|
8 год.
| ||
19.
|
Ковалентний зв’язок, його утворення. Полярний і неполярний ковалентний зв’язок.
| |||
20.
|
Електронні формули молекул речовин.
| |||
21.
|
Йони. Йонний зв’язок, його утворення.
| |||
22.
|
Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали.
Демонстрація 4. Моделі кристалічних граток різних типів.
Навчальні проекти: 5. Використання кристалів у техніці.
6.Кристали: краса і користь.
| |||
23.
|
Залежність фізичних властивостей речовин від типів кристалічних граток.
Лабораторний дослід № 1.Ознайомлення з фізичними властивостями речовин атомної, молекулярної та йонної будови.
Демонстрація 5. Зразки речовин атомної, молекулярної та йонної будови.
6. Фізичні властивості речовин із різними типами кристалічних граток.
| |||
24.
|
Практична робота №1. Дослідження фізичних властивостей речовин з різними типами кристалічних граток (наприклад, цукру, кухонної солі, графіту).
| |||
25.
|
Узагальнюючий урок по темі: Хімічний зв’язок і будова речовини. Захист учнівських проектів.
| |||
26.
|
Тема 3. Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами
Кількість речовини. Моль – одиниця кількості речовини. Стала Авогадро. Обчислення числа частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі (розрахункові задачі).
Демонстрація 6. Зразки речовин кількістю речовини 1 моль (або однакової кількості речовини).
|
7 год.
| ||
27.
|
Молярна маса. Обчислення за хімічною формулою молярної маси даної кількості речовини і кількості речовини за відомою масою (розрахункові задачі).
| |||
28.
|
Закон Авогадро. Молярний об’єм газів. Обчислення об’єму певної маси або кількості речовини відомого газу за нормальних умов (розрахункові задачі).
| |||
29.
|
Відносна густина газів. Обчислення з використанням відносної густини газів (розрахункові задачі).
| |||
30.
|
Контрольна робота за І семестр
| |||
31.
|
Аналіз контрольної роботи.Розв’язування розрахункових задач.
|
9 клас
( 2 год. на тиждень, усього 70 год., із них 2 год. - резервний час )
№ з/п
|
Зміст навчального матеріалу
|
Кількість годин
|
Дата проведення
|
Примітка
|
1.
|
Повторення основних питань курсу хімії 7 класу.
Вступний інструктаж з ОБЖД в кабінеті хімії. Склад і фізичні властивості основних класів неорганічних сполук.
|
2 год.
| ||
2.
|
Хімічні властивості основних класів неорганічних сполук, генетичний взаємозв’язок між ними.
| |||
3.
|
Хімічний зв’язок і будова речовини.
| |||
4.
|
Тема 1. Розчини
Поняття про дисперсні системи. Колоїдні та істинні розчини. Суспензії, емульсії, аерозолі.
Домашній експеримент: Приготування колоїдних розчинів (желле, кисіль тощо).
|
17 год.
| ||
5.
|
Будова молекули води, поняття про водневий зв’язок.
Розчинність речовин, її залежність від різних чинників.
Навчальний проект «Виготовлення розчинів для надання домедичної допомоги».
| |||
6.
|
Насичені й ненасичені, концентровані й розведені розчини. Масова частка розчиненої речовини в розчині.
| |||
7.
|
Розчинення як фізико-хімічний процес.
Теплові явища, що супроводжують розчинення речовин.
Поняття про кристалогідрати.
Демонстрація 1. Теплові явища під час розчинення (розчинення амоній нітрату і безводногокальцій хлориду у воді).
Навчальний проект «Вирощування кристалів солей».
| |||
8.
|
Розв’язування задач за рівняннями реакцій з використанням розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини.
| |||
9.
|
Узагальнення знань. Розв’язання розрахункових задач.
| |||
10.
|
Електролітична дисоціація. Електроліти й неелектроліти.
Демонстрація 2. Дослідження речовин та їхніх водних розчинів на електричну провідність (кристалічний натрій хлорид, дистильована вода, розчин натрій хлориду, кристалічний цукор, розчин цукру, хлоридна кислота).
Навчальний проект «Електроліти в сучасних акумуляторах»
| |||
11.
|
Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах. Ступінь електролітичної дисоціації. Сильні й слабкі електроліти.
| |||
12.
|
Виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену.
Лабораторний дослід № 1. Виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену.
| |||
13.
|
Поняття про рН розчину (без математичних розрахунків). Значення рН для характеристики кислотного чи лужного середовища.
Лабораторний дослід № 2. Установлення приблизного значення рН води, кислих та лужних розчинів (NaOH, HCL) за допомогою універсального індикатора.
Навчальний проект «Дослідження природних об’єктів в якості кислотно-основних індикаторів».
Навчальний проект «Дослідження рН середовища мінеральних вод України».
| |||
14.
|
Лабораторний дослід № 3. Дослідження рН харчової та косметичної продукції.
Презентація навчальних проектів «Дослідження рН ґрунтів своєї місцевості», «Дослідження впливу кислотності й лужності ґрунтів на розвиток рослин», «Дослідження рН атмосферних опадів та їхнього впливу на різні матеріали в довкіллі».
| |||
15.
|
Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу. Йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій.
Демонстрація 3. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах.
Лабораторний дослід № 4. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються випаданням осаду.
№ 5. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються виділенням газу.
№ 6. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються утворенням води.
| |||
16.
|
Практична робота №1 «Реакції йонного обміну між електролітами у водних розчинах».
| |||
17.
|
Якісні реакції на деякі йони. Застосування якісних реакцій.
№7. Виявлення хлорид-іонів у розчині.
№8. Виявлення сульфат-іонів у розчині.
№9. Виявлення карбонат-іонів у розчині.
| |||
18.
|
Практична робота №2 «Розв’язування експериментальних задач».
| |||
19.
|
Контрольна робота №1.
| |||
20.
|
Аналіз контрольної роботи. Робота над помилками.
| |||
21.
|
Тема 2.Хімічні реакції
Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакцій: реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.
Демонстрація 4. Реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну, екзо- та ендотермічні реакції.
|
10 год.
| ||
22.
|
Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною формулою сполуки. Складання формули сполуки за відомими ступенями окиснення елементів.
| |||
23.
|
Окисно-відновні реакції. Процеси окиснення, відновлення, окисники, відновники.
| |||
24.
|
Складання рівнянь окисно-відновних реакцій.
Значення окисно-відновних процесів у житті людини, природі й техніці.
| |||
25.
|
Екзотермічні та ендотермічні реакції. Термохімічне рівняння
| |||
26.
|
Оборотні й необоротні реакції.
| |||
27.
|
Швидкість хімічної реакції, залежність швидкості реакції від різних чинників.
Лабораторний дослід № 10. Вплив концентрації і температури на швидкість реакції цинку з хлоридною кислотою.
Демонстрація 5. Залежність швидкості реакції металів (цинк, магній, залізо) з хлоридною кислотоювід активності металу.
| |||
28.
|
Практична робота № 3 «Вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій».
| |||
29.
|
Захист навчальних проектів: «Ендотермічні реакції на службі людині».
«Екзотермічні реакції в життєдіяльності живих організмів».
| |||
30.
|
Контрольна робота №2
| |||
31.
|
Аналіз контрольної роботи. Робота над помилками.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар