Робота з обдарованою молоддю


Цікаві завдання з хімії

8 клас

Завдання 1
В гостях у Кролика Віні-Пух вихвалявся, що він пофарбувався в чорний колір, щоб бути схожим на маленьку хмарку. Чорна фарба – це купрум(ІІ) оксид масою 100 г, який він отримав при взаємодії 1,25 моль міді з 11 л кисню (н.у.). Чи правду казав Віні-Пух? Підтвердіть свою думку відповідними розрахунками.
Розв’язок:
2Cu + O2 ® 2CuO
1.      n2) = 11 л : 22,4 л/моль = 0,49 моль; n(CuО) = 100 г : 80 г/моль = 1,25 моль
2.        Дійсно купрум(ІІ) оксид має чорний колір і його можна отримати шляхом окиснення міді. Проте, за рівнянням реакції кількість кисню має бути вдвічі меншою за мідь, тобто 0,625 моль. За умовою задачі кисню менше (0,49 моль). Отже, Віні-Пух отримав чорну фарбу тільки її маса буде меншою, а саме:
m( CuO) = 0,49 моль. 2 .80 г/ моль = 78,4 г.
Відповідь: m(CuO) = 78,4 г.
Завдання 2
Елементи А і Б належать до однієї групи (головної підгрупи) Періодичної системи. Прості речовини, що утворені елементами здатні утворювати оксиди складу RО і RО2. Елемент А має 69 нейтронів, а Б – 125 нейтронів. Визначте елементи А і Б.
Розвязання:
Так як формули оксидів RО і RО2, то відповідно елемент мав би знаходитись у IV групі (у ІІ групі він не може знаходитись, бо максимальна валентність елементів ІІ-А підгрупи – ІІ, а в оксиді RO2IV). До ймовірних елементів могли б віднести: C, Si, Ge, Sn, Pb. Однак, зважаючи, що кількість нейтронів в атомі А – 69, шляхом підбору доходимо до висновку, що це Sn (69+50 = 119). Аналогічно приходимо до висновку, що елемент Б – це Pb (125+82 = 207).

Завдання 3
До 200 мл суміші чадного та вуглекислого газів, відносна густина за воднем якої 20, додали 225 мл кисню (н.у.). Суміш спалили та привели до початкових умов. Обчисліть об’ємні частки компонентів (у  %) в початковій та утвореній сумішах.
Розв’язання:
М(СО, СО2) = 20×2 = 40. Нехай φ(СО) = х, тоді φ(СО2) = 1-х. Складаємо рівняння:
28х + (1-х) 44 = 40
16х = 4
х = 0,25
Отже, об’ємні частки у початковій суміші: φ(СО) = 0,25 або 25 %, тоді φ(СО2) = 1-0,25 = 0,75 або 75 %.
СО +1/2 О2→СО2  (1)
У початковій суміші за об’ємом було: V(CO) = 0,25×200 мл = 50 мл та V(CO2) = 0,75 × 200 мл = 150 мл.
За рівнянням (1) прореагувало 25 мл О2 із 225 мл О2. Отже, надлишок V(O2) = 225 мл – 25 мл = 200 мл. А утворилось згідно з рівнянням (1) 50 мл CO2. Тоді весь об’єм CO2 становить: V(CO2) = 150 мл + 50 мл = 200 мл.
Об’єм новоутвореної суміші газів становитиме: 200 мл + 50 мл + 150 мл = 400 мл.
Тоді в утвореній суміші об’ємні частки газів становитимуть:
φ(О2) = 200/400 = 0,5 або 50%
φ(СО2) = 200/400 = 0,5 або 50%.
Завдання 4
Над 42 г розжарених залізних ошурків пропустили водяну пару. Ошурки прореагували повністю з водяною парою, утворивши невідомий твердий продукт реакції та газуватий продукт реакції, що мав об’єм 22,4 л (н.у.). Встановіть формули обох продуктів реакції.
Орієнтовний розв’язок:
  xFe + yH2O = FexOy + yH2, водень – газуватий продукт реакції.

Відповідь: Fe3O4 та Н2

Завдання 5
Уявний експеримент
У вас вдома у вигляді 2-х розчинів і в 3-х окремих банках (у вигляді дуже мілко подрібненого порошку, який неможливо розпізнати візуально) знаходяться наступні речовини: крейда, цукор, кухонна сіль, оцтова кислота, харчова сода (NaHCO3). Запропонуйте обґрунтований план визначення кожної речовини, якщо з додаткових речовин на кухні є  лише вода.
  Орієнтовний розв’язок:
Крейда буде у  банці, оскільки вона не розчинеться у воді. Всі 3 речовини з банок пробуємо розчинити у воді. Крейда через деякий час осяде на дно. Крім того матимемо ще два розчини. Оцтову кислоту розпізнаємо за запахом або добавлянням невеликої кількості крейди до кожного з трьох розчинів. При взаємодії розчину харчової соди з оцтовою кислотою спостерігатиметься виділення вуглекислого газу.
Нагріваючи в ложці цукор або сіль, визначимо цукор за зміною кольору (він розкладається і темніє).


9 клас

Завдання 1
Нещодавно вчені відкрили атом із протонним числом 113. Скориставшись інформацією, що її можна отримати з Періодичної системи про хімічний елемент, запишіть будову атома цього хімічного елемента, кількість валентних електронів, формулу вищого оксиду й гідрату вищого оксиду, укажіть характер цих речовин.
Розв’язок:
1s22s22p63s23p64s23d104p65s24d105p66s25d104f146p67s26d105f147p1
3 валентних електрони 7s27p1
R2O3 та R(OH)3; основні властивості

Завдання 2
Напишіть рівняння хімічних реакцій в молекулярній та скороченій йонній формах відповідно до схеми перетворень:
Zn ® Zn(NO3)2 ® Zn (OH)2
  ­                              ¯  
ZnCl2 ¬ ZnSO4 ¬ ZnO                                 

Обґрунтуйте, чому і як зміниться маса цинкової пластинки, якщо її занурити у водний розчин мідного купоросу.

Орієнтовний розв’язок:
1.                 3Zn + 8HNO3 = 3Zn(NO3)2 + 2NO + 4H2O
2.                 Zn(NO3)2 + 2NaOH = Zn(OH)2 + 2NaNO3
3.                 Zn(OH)ZnO + H2O
4.                 ZnO + H2SO4 = ZnSO4 + H2O
5.                 ZnSO4 + BaCl2 = BaSO4 ¯ + ZnCl2
6.                  ZnCl2 + Mg = MgCl2 + Zn
Маса пластинки зменшиться за рахунок переходу важкого металу у розчин солі і витіснення більш легкого металу – міді. Якщо врахувати процес гідролізу, то маса пластинки зменшиться ще більше, за рахунок взаємодії цинку з утвореною сульфатною кислотою. Це, додаткове зменшення маси цинку, ледь помітне.

Завдання 3
Під час спалювання 1,84 г органічної речовини утворилось 1,344 дм3 карбон (IV) оксиду (н. у.) і 1,44 г води. Встановити молекулярну формулу даної речовини. Яка маса осаду утвориться при пропусканні всієї кількості отриманого вуглекислого газу через розчин вапняної води, що містить 3.7 г гідроксиду кальцію?

Розв’язок:
CxHyOz + O2 ® СO2 + H2O
n(СO2) = n(С) = 1.344/22.4=0.06 моль;  m(С) = 12*0.06 = 0.72 (г);  
 n(H2O) = 1.44/18=0.08 моль;  n(Н) = 0.16 моль;  m(Н) = 1*0.16 = 0.16 (г);        
Маса кисню в речовині, яку спалили: m(О) = 1,84 - 0.72 – 0.16 = 0.96 (г).
n(О) = 0.96/16 = 0.06 моль
n(С) : n(Н) : n(О) = 0.06 : 0.16 : 0.06 = 3 : 8: 3
Формула - C3H8O3
СO2 + Сa(OH)2 = CaCO3¯ + H2O
n(Сa(OH)2 = 0.05 моль; n(СO2) = 0.06 моль; 
Сa(OH)2 – в недостачі, тому утворюватиметься кисла сіль.
Отже 0,01 моль CaCO3 розчиниться. Тому m(CaCO3), що розчиниться становить 1 г.
Загальна кількість n(СaСO3) = 0.05 моль; а загальна маса m(СaСO3) = 5 г. Тоді маса осаду m(СaСO3) = 5г - 1г = 4г.
Відповідь: формула - C3H8O3; maСO3) = 4г.

Завдання 4
Під час взаємодії однієї наважки міді з концентрованою сульфатною кислотою, а іншої – з розведеною нітратною кислотою, виділилися рівні об’єми газів (сульфур(IV) оксиду та нітроген(II) оксиду).
-       напишіть рівняння реакцій, укажіть йон-окисник в обох хімічних процесах;
-       обчисліть масове співвідношення між двома використаними наважками міді;
-       поясніть, чому під час взаємодії міді з нітратною кислотою виділився безбарвний газ, який зібрали та зафіксували його об’єм, а після розгерметизації приладу цей газ побурів.
Розв’язок:
Рівняння взаємодії міді з вказаними кислотами (за кожне рівняння по 1 балу):
Cu + 2H2SO4(конц.) = CuSO4 + SO2­ + 2H2O, йон окисник – SO42-
3Cu + 8HNO3(розв.) = 3Cu(NO3)2 + 2NO­ + 4H2O, йон окисник – NO3-
Позначимо масу міді, яка провзаємодіяла з H2SO4(конц.) – m1, а масу міді, яка провзаємодіяла з HNO3(розв.) –  m2

Відповідь: масове співвідношення між двома використаними наважками міді становить 3/2 або 1,5.

Завдання 5
Суміш натрій сульфату, натрій нітрату та натрій карбонату масою 167,2 г додали до розчину сульфатної кислоти масою 392 г з масовою часткою кислоти 10 %, зібрали 8,96 л газу (н.у.). До одержаного розчину додали надлишок барій хлориду. Утворився осад масою 186,4 г. Визначте масові частки солей у початковій  суміші.
Розв’язок:
Na2CO3 + H2SO4 → Na2SO4 + CO2↑ + H2O (1)
n(CO2) = 8,96/22,4 = 0,4 (моль)
За рівнянням реакції: n(Na2CO3) = n(CO2) = 0,4 моль, аналогічно було:
n(H2SO4) = n(CO2) = 0,4 моль.
m(Na2CO3) = 0,4 моль × 106 г/моль = 42,4 г.
W(Na2CO3) = 42,4 г / 167,2 г = 0,254 або 25,4 %
За умовою було 392 г 10 % H2SO4. Це відповідає n(H2SO4) = 392×0,1/98 = 0,4 моль. Отже прореагувала вся сульфатна кислота.
Na2SO4 + BaCl2BaSO4↓ + 2HCl (2)
n(BaSO4) = n(Na2SO4) = 186,4 / 233 = 0,8 моль.
0,8 моль Na2SO4 – це загальна кількість речовини, із якої 0,4 моль утворилось з натрій карбонату за рівнянням (1) і х моль було у вихідній суміші, отже х= 0,8 – 0,4 = 0,4 моль.
m(Na2SO4) = 0,4 × 142 = 56,8 г.
W(Na2SO4) = 56,8 /167,2 = 0,34 або 34 %.
Отже, W(NaNO3) = 100 % - 25,4 % - 34 % = 40,6 %.

Завдання 6
Уявний експеримент
У п’яти склянках без етикеток знаходяться безбарвні розчини солей натрію (нітрат, хлорид, ортофосфат, сульфід) та розчин натрій гідроксиду. Визначте вміст кожної склянки з використанням мінімальної кількості додаткових речовин та найменшої кількості експериментальних дій. Підтвердіть свої припущення записом відповідних молекулярних та йонних рівнянь реакцій.

Орієнтовний розв’язок:
Розпізнаємо кожен розчин дією розчину аргентум нітрату. Всього 4 експерименти (останній можна не робити, бо результат буде відомий).
NaNO3 +AgNO3 – не взаємодіє
NaCl +AgNO3 = NaNO3 + AgCl¯ – білий осад
Na3PO4 + 3AgNO3 =Ag3PO4¯ +3NaNO3 – жовтий осад
Na2S + 2AgNO3 =Ag2S¯ + 2NaNO3 – чорний осад
2NaOH + 2AgNO3 =Ag2O¯ + 2NaNO3 + H2O – сіро-зеленкуватий осад




10 клас

Завдання 1
Які із наведених нижче реакцій, можна віднести до окисно-відновних?
А1(ОН)3 + NaOH NaAlO2 + Н2О;
Na3AsO3 + I2 + Н2O Na3AsO4 + HI;
Cu2O + HNO3 Cu(NO3)2 + NO + H2O
Na[Al(OH)4] t    NaAlO2 + H2O
Розставте коефіцієнти у рівняннях окисно-відновних реакцій методом електронного балансу. Для кожної із наведених реакцій зазначте, яка із речовин є відновником, а яка окисником.
Розв’язок:
А1(ОН)3 + NaOH NaAlO2 + 2Н2О (не є ОВР);

Na3AsO3 + I2 + Н2O Na3AsO4 + 2HI (ОВР)
відновник As+3  - 2e As+5
окисник     I20 + 2e → 2I-

3Cu2O + 14HNO3 6Cu(NO3)2 + 2NO + 7H2O (ОВР)
відновник 2Cu+1 – 2e → 2Cu2+
окисник N+5 + 3e N+2
Na[Al(OH)4] t    NaAlO2 + H2O (не є ОВР)

Завдання 2
Розшифруйте схему. Напишіть відповідні рівняння хімічних реакцій
алкан → алкін → алкен → спирт → альдегід → спирт
Розв’язок:
Можливий варіант
1) 2CH4 HCCH + 3H2
2) HCCH + H2 катCH2=CH2
3) CH2=CH2 + H2O t,p, кат.CH3CH2OH
4) CH3CH2OH + CuO   t     CH3CHO + Cu + H2O
5) CH3CHO + H2NiCH3CH2OH

Завдання 3
При спалюванні 7,3 г невідомої речовини утворилося 8,96 л вуглекислого газу (н.у.), 1,12 л азоту (н.у.), 9,9 г води. Визначте формулу речовини, якщо відносна густина її газуватого стану за воднем дорівнює 36,5. Обчисліть, скільки молекул цієї речовини міститься у 7,3 г її маси.

Розв’язок:

1. Обчислюємо молярну масу органічної речовини за формулою: М=2D(H2)
    М(СxНyNzOa) = 2г/моль∙36,5 = 73г/моль
2. Обчислюємо кількості речовин: органічної речовини, вуглекислого газу і
азоту: ν= m/М; ν= V/Vm
    ν(СxНyNzOa) = 7,3г /73 г/моль = 0,1 моль;
ν(СO2) = 8,96л /22.4 л/моль = 0,4 моль;
    ν(H2O) = 9,9г /18 г/моль = 0,55 моль;
    ν(N2) = 1,12л /22.4 л/моль = 0,05 моль;
Перевіримо наявність або відсутність атомів Оксигену у складі органічної речовини:
ν(С) = 0,4 моль;  m(C) = 4.8 г
ν(H) = 1,1 моль; m(Н) = 1,1 г
 ν(N) = 0,1 моль; m(N) = 1,4 г
Разом маса речовини становить 7,3 г, звідки випливає, що у складі речовини Оксиген відсутній.
3. За рівнянням хімічної реакції :
0,1 моль                0,4 моль    0,55 моль  0,05 моль
2 СxНyNz  + O2 →2x СO2+ yH2O +zN2
   2 моль                    2x моль   y моль   z моль
x= 4;  y = 11; z = 1.
4. Молярна маса органічної речовини дорівнює:
     М(С4Н11N) = 73 г/моль;
5. Знаходимо число молекул органічної речовини:
N=νNА;N(С4Н11N) = 0,1 моль 6,02 1023 1/моль = 0,6021023молекул.
Відповідь:  С4Н11N ; 0,6021023 молекул.

Завдання 4
Залізну пластинку масою 10 г занурили у розчин мідного купоросу. Після закінчення реакції її маса дорівнювала 10,08 г. Визначте масу міді, яка осіла на пластинці. Який об’єм хлоридної кислоти (w=10 %, r=1.05 г/мл) потрібен для розчинення початкової пластинки? Який об’єм нітратної кислоти (w=4 %, r=1.02 г/мл) потрібен для розчинення міді, яка осіла на пластинці?
Розв’язок:
Fe + CuSO4 = FeSO4 + Cu
Згідно рівняння, при заміщенні 56 г заліза на 64 г міді маса пластинки збільшиться на 8 г. В нашому випадку вона зменшилася на 0.08 г, що становить 0.01 моль. Отже, на пластинці осіло 0.01 моль або 0.64 г міді.
Fe + 2HCl = FeCl2 + H2­
56 г Fe – 73 г HCl
 10 г Cux г

m(HCl) = 13:0.1 = 130 (г)
х=13 г HCl
V(HCl) = 130:1.05 = 124 (мл)

3Cu + 8HNO33Cu(NO3)2 + 2NO + 4H2O

 3 моль Cu264 г HNO3
0.01 моль Cux г HNO3

m(HNO3) = 0.88:0.04 = 22 (г)
   x=0.88 г HNO3
V(HNO3) = 22:1.02 = 21.6 (мл)

Відповідь: 0.64 г міді, 130 г HCl, 124 мл HCl, 0.88 г HNO3, 21.6 мл HNO3.

Завдання 5
При нагріванні 24 г насиченого одноатомного спирту з концентрованою сульфатною кислотою одержали етиленовий вуглеводень, що може приєднати 15,3 мл брому (r=3,14 г/мл). Визначте формулу спирту, використаного для проведення реакції дегідратації. Вважати, що вихід алкену становить 75 %.
Розв’язок:
CnH2n+1OH ®  CnH2n + H2O
CnH2n + Br2 ®  CnH2nBr2
M(Br2) = 3.14*15.3 = 48 (г); n(Br2) = n(CnH2n) = 48/160 = 0.3 моль;
n(CnH2n+1OH ) = 0.3/0.75 = 0.4 моль;
М(CnH2n+1OH) =  24/0.4 = 60 (г)
Відповідь: формула - C3H7OH.

Завдання 6
Уявний експеримент
Виробництво яких 5-и важливих сполук можна організувати, якщо є запаси вапняку, піску, натрій сульфату і фосфоритів? Напишіть рівняння реакцій, які лежать в основі цих виробництв.

Розв’язок:
1.     Виробництво скла.
2.     Виробництво рідкого скла.
3.     Виробництво негашеного вапна.
4.     Виробництво гашеного вапна.
5.     Добування фосфор(V) оксиду із фосфоритів. Добування ортофосфатної кислоти. Фосфорних добрив.




11 клас

Завдання 1
Напишіть хімічні реакції, які відповідають таким перетворенням:
Які реагенти зашифровані літерами АЗ у схемі перетворень. Утворенням якої сполуки Купруму можна пояснити зелений колір дахів старовинних будівель або бронзових пам’ятників?
Розв’язання:
А – О2
Б – HCl
В – AgNO3
Г – NaOH
Е – AgNO3 або HNO3
Д – Cl2
Ж – H2O
З – CO2
Зелений колір дахів старовинних будівель або бронзових пам’ятників можна пояснити утворенням малахіту або нестехіометричними сумішами гідроксидів.

Завдання 2
Навести формули та назвати за міжнародною номенклатурою ізомери органічних сполук, що мають формулу С4Н8. Які види ізомерії простежуються на цьому прикладі? Добути один із ізомерів (симетричний бутен) синтезом із неорганічних речовин.     
Розв’язання
Ізомери: бут-1-ен; цис-бут-2-ен; транс-бут-2-ен; 2-метилпропен; циклобутан; метилцикло­пропан.
Можливі такі види ізомерії:
1)      ізомерія карбонового ланцюга;
2)      ізомерія подвійного зв’язку;
3)      міжкласова ізомерія;
4)      геометрична ізомерія.

Синтез бут-2-ену:
1. Гідролізом алюміній карбіду одержують метан:
Al4C3  +  12H2O  ®  4Al(OH)3¯  +  3CH4­
2. Хлоруванням метану одержують хлорометан

3. Нагріванням хлорометану з натрієм одержують етан (реакція Вюрца)

4. При хлоруванні етану одержують хлоретан

5. Бутан одержують за реакцією Вюрца

6. При бромуванні бутану одержують 2-бромобутан

7. Нагріванням 2-бромобутану зі спиртовим розчином лугу одержують бут-2-ен:
C4H9Br + KOH (сп.р-н) ® С4H8 + KBr + H2O


Завдання 3
Цинкову пластинку помістили у розчин, у якому містилась суміш аргентум(І) нітрату та купрум(ІІ) нітрату масою 177,2 г. Кількості речовин солей відносяться відповідно як 3:2. Визначте як змінилась маса пластинки (збільшилася чи зменшилася й на скільки грамів) після повного витіснення металів з розчину.
Розв’язання:
Zn + 2AgNO3Zn(NO3)2 + 2Ag↓ (1)
Zn + Cu(NO3)2Zn(NO3)2 + Cu↓   (2)
n(AgNO3) / n(Cu(NO3)2) = 3 / 2
m (AgNO3,Cu(NO3)2) = 177,2г.
Нехай х моль AgNO3, y моль Cu(NO3)2. Тоді складемо систему рівнянь із двома невідомими:
170х + 188y = 177,2
х / y = 3/2

х = 0,6 моль
у = 0,4 моль

m (Zn) за рівнянням (1) = 0,6×108 – 0,3×65 = 64,8 – 19,5 = 45, 3г (маса пластинки зросла).
m (Zn) за рівнянням (2) = 0,4×64 – 0,4×65 = 25,6– 26 = - 0,4 г (маса пластинки зменшилась).
Отже, загальна зміна маси пластинки зросла на ∆m(Zn) = 45,3 – 0,4 = 44,9 г.

Завдання 4
У 100 г  розчину амоніаку (w=8.5 %) розчинили 11.2 л амоніаку (0 °С, 202.6 кПа), внаслідок чого добули розчин густиною 0,91 г/мл. Обчисліть молярну концентрацію розчину. Встановіть масову частку речовин в цьому розчині після приливання до нього 200 г ортофосфатної кислоти (w=49 %).
Розв’язання:
Маса амоніаку в розчині: 8.5 г або 0.5 моль.
Маса 11.2 л амоніаку – 17 г або 1 моль.
m(NH3) = 25.5 г або 1.5 моль.
m(р-ну) = 100 + 17 = 117 (г)
w(NH3) = 25.5/117 = 21.8 %
V(р-ну) = 117/0.91 =128.6 мл
СМ=1.5 моль / 0.1286 л = 11.7 моль/л.

m (Н3PO4) = 200*0.49 = 98 г або 1 моль.
1.5моль        1 моль      1 моль
NH3          +      Н3PO4 = NH4H2PO4
0.5моль           1 моль         0.5моль        
NH3            +     NH4H2PO4 = (NH4)2HPO4
n(NH4H2PO4) = 0.5 моль або 57.6 г
n((NH4)2HPO4) = 0.5 моль або 66 г
m(р-ну) = 117 + 200 =317 (г)
w( NH4H2PO4) = 57.5/317 = 18.1 %
w((NH4)2HPO4) = 66/317 = 20.8 %

Відповідь: СМ=11.7 моль/л;  w( NH4H2PO4)=18.1 %; w((NH4)2HPO4)=20.8 % .

Завдання 5
У результаті міжмолекулярної дегідратації насиченого одноатомного спирту утворився етер масою 24,05 г, а в результаті внутрішньомолекулярної дегідратації такої ж кількості спирту одержали алкен, який може приєднати водень об’ємом максимум 14,56 л (н.у.). Визначте формулу спирту.
Розв’язання
2CnH2n+1OH   ®     CnH2n+1 – O – CnH2n+1 + H2O (I)
CnH2n+1OH    ®     CnH2n + H2O (II)
CnH2n + H2    ®    CnH2n+2 (III)

                V(H2)       14,56 л
v(H2) = ───── = ─────   = 0,65 (моль).
                 Vm         22,4 л/моль  

З рівняння (ІII) випливає: v(CnH2n) = v(H2) = 0,65 (моль).
З рівняння (ІI) випливає: v(CnH2n+1OH) = v(CnH2n) = 0,65 (моль).
З рівняння (I) випливає: v(етеру) = 1/2v(CnH2n+1OH) = 0,65/2 = 0,325 (моль).
                      m(етеру)       24,05
М(етеру) =  ─────  = ───── = 74 (г/моль).
                      v(етеру)        0,325   
Тоді: 2(12n + 2n +1) +16 = 74, звідки n = 2.
Формула спирту – С2Н5ОН.
Завдання 6
Уявний експеримент
У 5 пробірках знаходяться розведені водні розчини фенолу, глюкози, ацетальдегіду, мурашиної кислоти та оцтово-етилового етеру. Складіть план розпізнавання вмісту кожної з пробірок.
Приведіть рівняння реакцій синтезу цих речовин та вкажіть умови їх проходження, якщо єдиним джерелом карбону у вас є кокс.
Розв’язання:
Фенол і оцтово-етиловий етер (етилетаноат) розпізнаємо за запахом. Глюкоза – розчиняє купрум(ІІ) гідроксид з утворенням синього розчину, як багатоатомний спирт. Мурашина (метанова) кислота реагує з карбонатами з утворенням вуглекислого газу. Ацетальдегід (етаналь) дає реакцію срібного дзеркала (глюкоза теж).

CaO + C ® CaC2 + CO
CaC2 + H2O ® Ca(OH) 2 + C2H2
З ацетилену далі добувають всі інші речовини, крім глюкози.


Немає коментарів:

Дописати коментар